Skip to main content

Når komfortzonen bliver udvidet

Nu er Missionspiloterne godt hjemme i Jerusalem igen efter en dejlig uge i Telaviv.

Ugen startede ud med at vi blev indkvarteret på Moise rosen center, som er et fælleshus for kristne mennesker, hvor der bor både folk fra militæret og volontører som os selv. På stueetagen har Jews for Jesus et stort opholdsrum, hvor de blandt andet holder ungdomsgruppe, gudstjenester og andre kirkelige aktiviteter.

Direkte konfrontationer
De første to dage blev vi sat på gaden i Tel Aviv, med nogle fine skilte som de tidligere Missionspiloter har lavet. På vores skilt stod der Smile you are loved, og for mig var det en stor glæde at stå der, og både skabe og modtage smil fra andre mennesker. Pointen var så at vi skulle prøve at falde i snak med folk når de kom forbi, og egentligt gerne dele evangeliet om Jesus med dem. Det tog lidt tid at smide min danskermentalitet væk, og finde frimodigheden til at snakke til fremmede, men da jeg først lige kom over min egen menneskefrygt, og indså at Jesus beder os om at dele evangeliet, så fandt jeg en form for fred i det hele.

Vi fulgtes rundt i Telaviv med en mand der hedder Ofer, han er jøde og blev mødt af Jesus igennem Johannes evangeliet. Hans frimodighed til at dele Jesus, og hans måde hvorpå han virkeligt brændte for at andre skulle kende Guds kærlighed, gjorde stort indtryk på flere af os. Han gik ind i samtaler med en brænd for at lære folk at kende, og fortalte os at han ville kontakte dem senere hen, og på den måde danne en nærmere relation hvor han kunne dele evangeliet.

De andre dage hos Jews for Jesus var lidt mere stille og rolige, vi hjalp med at gøre deres meget flotte amerikanske kontorer rent, og nogle af os var med i børneklub en eftermiddag. Derudover brugte vi tid på at se byen, spille volleyball på stranden, holde vores eget lille bibelstudie, og nyde godt af den lækre tagterrasse og det stabile Wifi.

En lille eftertanke
Selvom det var grænseoverskridende at dele tro med fremmede mennesker, var det også en lærerig oplevelse, de her dage fik mig til at tænkte på et vers fra en børnesang der lyder sådan her:
Det må godt kunne ses på mig, at jeg har noget jeg vil vise dig, for jeg har fundet et sted hvor det er godt at være, og det er der hvor Jesus er.


Og hvor må jeg give denne simple tekst  ret, det er min opfordring til os alle, lad os prøve at lade glæden og trygheden fra Jesus, skinne igennem os og ud til andre.