Skip to main content

Ebenezerhjemmet


Et Plejehjem med Jesus i fokus

Ebenezerhjemmet er det eneste plejehjem i Israel for Jesus-troende jøder.

Navnet Ebenezer henviser til 1. Samuel 7,12, hvor Samuel satte en sten op og kaldte den for Eben-ha-Ezer, for han sagde: “Så langt har Herren hjulpet os”. 

”Det bedste ved at arbejde på Ebenezerhjemmet var at se kristne arabere og messianske jøder sidde sammen til morgenandagt og sige, at når Jesus har tilgivet os, så kan vi også tilgive hinanden.”

Else Christensen, tidl. sygeplejerske på hjemmet

Hjemmet ligger i Haifa, og beboerne på hjemmet er dagligt et vidnesbyrd over for omverdenen. Som noget helt unikt i Israel bor jøder og arabere under samme tag, og det vidner om, at troen på Jesus Kristus gør forsoningen mulig.

Messianske jøder har særligt brug for at kunne bo på plejehjem, hvor de kan dele troen på Jesus med andre. Mange har mistet forbindelsen til deres familie på grund af deres tro, og andre Jesus-troende i fællesskabet er blevet deres familie. De oplever også stor efterspørgsel på pladser – en efterspørgsel de desværre ikke kan imødekomme i øjeblikket. De drømmer om at udvide, så flere kan få glæde af fællesskabet på plejehjemmet.

Mange af beboerne på hjemmet har en særlig historie med sig. Nogle var på flugt fra Holocaust under anden verdenskrig eller fra forfølgelser i Rusland. Andre har oplevet opbygningen af dagens Israel gennem flere krige. De oplevelser giver både fysiske og psykiske mén, som er en udfordring i det daglige arbejde på Ebenezerhjemmet.

”Nogle har været meget nedtrykte, når de er kommet til Ebenezer, men når de bliver omgivet af troende og bliver opmuntret og støttet i troen, gør det en verden til forskel for dem. Vi stræber efter at få dem til at se, at selvom de måske mister deres fysiske evner og styrken til selv at gøre ting, så har deres liv stadig stor mening i Guds rige, og de er enormt værdifulde i Guds øjne og også i vores.”

David Phillips, leder af Ebenezerhjemmet

Støt Ebenezerhjemmet

Ebenezer-hjemmet får ingen offentlig støtte fra Israel, men drives af gaver og de penge, som beboerne selv kan betale. Vi har sendt flere sygeplejersker og volontører til Ebenezerhjemmet, dog er det ikke så nemt længere pga. ny lovgivning i Israel.

Vil du støtte Ebenezerhjemmet og give de ældre en god alderdom i et unikt fællesskab?

Giv det bedste tilbage

Vil du være med til at give budskabet om Jesus tilbage til det jødiske folk?