Skip to main content

Sabbatsmåltid


Hvile, fællesskab og nærvær

Sabbatsmåltid i dit fællesskab

Trænger du til at puste ud efter en hård uge i dit fællesskab? Eller har din menighed/forening/kirke lyst til at dykke mere ned i, hvad hvilen gør ved os?
 
Så er I velkomne til at invitere os ud til jer, så vi kan holde sabbatsmåltid sammen. Under sabbatsmåltidet  vil vi guide jer gennem en liturgi, der sætter fokus på hvilen, fællesskabet og vores relation til Gud og hinanden.

Hvis I sørger for maden, kommer vi gerne ud og holder sabbatsmåltid med jer, hvor vi guider og fortæller gennem måltidet. Vi holder også gerne et oplæg om sabbatten efterfølgende. 

Kontakt os på kontor@israel.dk eller 7190 1885 for at høre mere. Se, hvordan et sabbatsmåltid kan udspille sig, i videoen herunder.

Du kan også lave dit eget sabbatsmåltid og bruge vores simple liturgi, som du finder under videoen.

Liturgi: Lav dit eget sabbatsmåltid

Ønsker du at holde sabbat med din familie eller dine venner, har vi her lavet en simpel sabbatsmåltids-liturgi, som du er velkommen til at bruge. 

DU SKAL BRUGE

To lys
Vin
To brød
En bibel
Et festmåltid efter eget valg

LITURGI

To lys tændes af en kvinde. Efter lystændingen beder hun:

Evige Gud. Du lod lyset bryde frem på den første dag, og du så, at det var godt. Skil lyset fra mørket i os og lad os leve et liv til din ære. Tak Jesus, at du inviterer os til at finde hverdagshvile hos dig – midt i vasketøjet, lektierne, arbejdspresset og præstationen. Helligånd, lad denne sabbat blive til hvile for os, så vi bliver mindet om, at vi er elsket, fordi vi er, og ikke fordi vi gør. 

Sabbatsværten skænker vin i et glas eller et bæger, sender vinen rundt og beder:

Evige Gud. Tak for alle dine gode gaver. Lad dem blive til velsignelse – ikke bare for os, men for alle vi møder og har fællesskab med. Tak, Jesus, for den frihed, du har købt os gennem din død og opstandelse. Helligånd, hjælp os at leve opstandelsesliv lige her, lige nu, midt i denne verden.

Vinen drikkes af enten et bæger eller af glas.

Sabbatsværten løfter brødene og beder:

Evige Gud. Du har skabt alt liv og er ophav til alt, der eksisterer. Tak for livet, du har givet os. Tak, Jesus, at du inviterer os til at leve et liv i fællesskab med dig, hvor vi kan følges ad. Helligånd, mind os om dem i dag, som ikke har det daglige brød. Hjælp os at dele både brød, liv og tro med dem.

Brødet deles rundt, og alle brækker et stykke af, dypper det i salt og spiser det.

Sabbatsværten beder en sidste bøn, inden festmåltidet begynder:

Evige Gud. Du har skabt os til en rytme mellem arbejde og hvile – indtil du henter os hjem til den evige sabbatshvile. Tak, Jesus, at du har besejret døden, så den ikke længere har magt over os. Helligånd, hjælp os at leve i håbets virkelighed om, at en dag sætter den levende Gud igen sine fødder på denne jord, gør alting nyt og lader sit lys skinne overalt. Da skal vi kende fuldt ud og se ham ansigt til ansigt.

Læs eventuelt søndagens prædiketekst

Festmåltidet spises, og der ønskes shabbat shalom/god hviledag

Giv det bedste tilbage

Vil du være med til at give budskabet om Jesus tilbage til det jødiske folk?